Odżywki białkowe są dostępne na rynku w wielu różnych postaciach. Do wyboru mamy mięc przede wszystkim preparaty bazującego na odmiennych formach chemicznych protein, czyli koncentraty białka, izolaty oraz hydrolizaty. Dostępne są także produkty zawierające więcej niż jedną formę chemiczną białka, a więc przykładowo mieszanki koncentratu, izolatu i hydrolizatu.

To jednak bynajmniej jeszcze nie koniec bogactwa wyboru jeżeli chodzi o odżywki białkowe. Ten rodzaj suplementów kulturystycznych można podzielić na różne kategorie także względu na rodzaj surowca. Czym innym są więc na przykład białka serwatkowe lub białka wołowe, a czym innym białka pochodzenia roślinnego.

Jakie białko wybrać i w jaki sposób dostosować parametry odżywki do naszych potrzeb? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej.

Standardowe formy odżywek białkowych

Odżywka białkowa
Odżywka białkowa

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że powinny nas interesować tylko i wyłącznie odżywki białkowe zawierając proteiny pochodzenia zwierzęcego, a więc na przykład białko serwatkowego lub białko wołowe. Dlaczego? Z tej prostej przyczyny, że wszelkie białka pochodzenia roślinnego cechują się kiepską przyswajalnością.

Najbardziej podstawowa forma odżywek białkowych to koncentraty. Jest to rozwiązanie najtańsze ale jednocześnie najmniej efektywne. Koncentrat może sprawdzić się w fazie budowy masy mięśniowej, lecz nawet wówczas warto korzystać również z bardziej zaawansowanych form chemicznych protein, chociażby w celu suplementacji około treningowej.

Owe zaawansowane formy białka to rzecz jasna izolaty oraz hydrolizaty. W porównaniu do koncentratu, odznaczają się one takimi zaletami, jak:

  • 1. Wyraźnie wyższa procentowa zawartość protein
  • 2. Lepsza przyswajalność
  • 3. Szybszy czas wchłaniania
  • 4. Mniejsza zawartość tłuszczy, węglowodanów oraz cukrów

W odróżnieniu od koncentratów, odżywki białkowe w postaci izolatu lub hydrolizatu białka mogą być z powodzeniem stosowane zarówno w fazie budowy masy, jak w fazie redukcji a także w suplementacji około treningowej(w tej formie zwykły koncentrat nie będzie efektywny ze względu na długi czas przyswajania, ktory wynosi co najmniej dwie godziny od momentu spożycia odżywki).

Białko na noc

Oprócz wymienionych powyżej „standardowych” form odżywek proteinowych warto również zainteresować się preparatami przeznaczonymi do stosowania przed snem. Są to odżywki białkowe na bazie kazeiny. Cechują się one bardzo dlugim czasem przyswajania, co zapewnia wielogodzinny, równomierny transport białek do wnętrza komórek mięśniowych. W ten sposób, unikniemy możliwych efektów katabolicznych występujących w trakcie snu.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Hobby

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Kompresor tłokowy w warsztacie – na co zwrócić uwagę przy jego wyborze?

Kompresor to urządzenie wykorzystywane w celu wytworzenie sprężonego powietrza pod wysokim…