UX w dosłownym znaczeniu oznacza „user experience”, całość jego pozytywnych i negatywnych doświadczeń wynikających z odbioru interaktywnego produktu lub usługi lub z przebiegu współpracy biznesowej lub interakcji handlowej. Niemniej jednak jest to bardzo ogólna idea. Głównym zadaniem UX jest odpowiedź na potrzeby klienta/użytkownika.
To właśnie potrzebą użytkownika jest zwiększenie satysfakcji odbiorcy finalnie korzystającego z produktu poprzez poprawę jego funkcji i intuicyjności. W postrzeganiu UX słowo klucz to użytkownik. Bez użytkownika nie ma projektu! Tak więc UX występuje między użytkownikiem, produktem lub usługą a kontekstem użytkowania. Jest to reakcja emocjonalna, która wpływa na stan wewnętrzny i zachowanie użytkownika. UX nie jest użyteczny! To właśnie równowaga między emocjami a intuicyjnością może zaowocować aranżowaniem produktu.
Odpowiednio zaprojektowany UX pozwala nawiązać pozytywną relację z użytkownikiem, który czuje się komfortowo i pewnie podczas korzystania ze strony. Dzięki temu unika błędów, a na stronie czuje się „jak w domu”. Wszystko to skutkuje pozytywnym odbiorem marki w oczach klienta i skutkuje pozytywną oceną zgodności praktycznego funkcjonowania serwisu z oczekiwaniami. UX ma na celu weryfikację elementów, które można poprawić lub zachować w nienaruszonym celu uzyskania maksymalnej wydajności pracy. Obejmuje również diagnozowanie obszarów ryzyka, które mogą być trudne podczas poruszania się po interfejsie strony internetowej.
Każdy zespół UX powinien składać się z kluczowych osób, którymi są: UX Strategist, UX Designer, Visual Designer, UX Project Manager, User Research. To właśnie współpraca tych osób pozwala osiągnąć zaplanowane cele poprawy UX i zmniejszenia ryzyka.
Zadaniem każdego Stratega UX, który rozpoczyna planowanie działań, jest wykonanie:
- Analizy biznesowej
- Analizy benchmarków
- Definiowanie i monitorowanie mierników UX
Kierownik Projektu UX powinien być odpowiedzialny za:
- Wywiady z klientami
- Zarządzanie relacjami z klientami
- Usprawnienie pracy zespołu UX
- Planowanie i budżetowanie robót
- Monitorowanie mierników UX
Do zadań User Research należy:
- Przeprowadzanie badań eksperckich
- Mapowanie doświadczenia
- Testy z użytkownikami
Tylko współpraca całego zespołu pozwoli zidentyfikować potrzeby użytkowników i dostarczyć odpowiednie rozwiązanie, zmniejszając tym samym ryzyko stworzenia nieprzemyślanego projektu.
W Polsce termin UX jest mało znany, a jeśli jest źle rozumiany jako „użyteczność”. Ponadto świadomość korzyści płynących z UX jest niewielka. Dlatego wprowadzenie UX w projektach często napotyka takie wyzwania jak:
- Budżet
- Świadomość potrzeby
- Niechęć do zmian
- Brak komunikacji między działami w organizacji
Jedną z wiodących marek w dziedzinie UX jest Apple, która wyznacza trendy w swoich produktach i tworzy najbardziej optymalne rozwiązania w zakresie User Experience.
UX to raczkująca dyscyplina, która stara się znaleźć miejsce w biznesie. Firmy, które świadomie podejdą do tematu UX, już wyprzedzą konkurencję i mogą stać się potentatem rynkowym. Należy jednak pamiętać, że UX to seria badań, przemyśleń i testów, które w końcowej fazie dostarczą produktu spełniającego potrzeby najważniejszej osoby, czyli użytkownika. Jeśli jesteś zainteresowany przeprowadzeniem audytu UX, skontaktuj się z nami już dziś i zapoznaj się z ofertą na Projektowanie stron Bydgoszcz.