Dom VIP Czy przy projektowaniu strony firmowej warto uwzględniać user experience?

Czy przy projektowaniu strony firmowej warto uwzględniać user experience?

6 min odczyt
0
0
99

UX w dosłownym znaczeniu oznacza „user experience”, całość jego pozytywnych i negatywnych doświadczeń wynikających z odbioru interaktywnego produktu lub usługi lub z przebiegu współpracy biznesowej lub interakcji handlowej. Niemniej jednak jest to bardzo ogólna idea. Głównym zadaniem UX jest odpowiedź na potrzeby klienta/użytkownika.

To właśnie potrzebą użytkownika jest zwiększenie satysfakcji odbiorcy finalnie korzystającego z produktu poprzez poprawę jego funkcji i intuicyjności. W postrzeganiu UX słowo klucz to użytkownik. Bez użytkownika nie ma projektu! Tak więc UX występuje między użytkownikiem, produktem lub usługą a kontekstem użytkowania. Jest to reakcja emocjonalna, która wpływa na stan wewnętrzny i zachowanie użytkownika. UX nie jest użyteczny! To właśnie równowaga między emocjami a intuicyjnością może zaowocować aranżowaniem produktu.

Odpowiednio zaprojektowany UX pozwala nawiązać pozytywną relację z użytkownikiem, który czuje się komfortowo i pewnie podczas korzystania ze strony. Dzięki temu unika błędów, a na stronie czuje się „jak w domu”. Wszystko to skutkuje pozytywnym odbiorem marki w oczach klienta i skutkuje pozytywną oceną zgodności praktycznego funkcjonowania serwisu z oczekiwaniami. UX ma na celu weryfikację elementów, które można poprawić lub zachować w nienaruszonym celu uzyskania maksymalnej wydajności pracy. Obejmuje również diagnozowanie obszarów ryzyka, które mogą być trudne podczas poruszania się po interfejsie strony internetowej.

Każdy zespół UX powinien składać się z kluczowych osób, którymi są: UX Strategist, UX Designer, Visual Designer, UX Project Manager, User Research. To właśnie współpraca tych osób pozwala osiągnąć zaplanowane cele poprawy UX i zmniejszenia ryzyka.

Zadaniem każdego Stratega UX, który rozpoczyna planowanie działań, jest wykonanie:

  • Analizy biznesowej
  • Analizy benchmarków
  • Definiowanie i monitorowanie mierników UX

Kierownik Projektu UX powinien być odpowiedzialny za:

  • Wywiady z klientami
  • Zarządzanie relacjami z klientami
  • Usprawnienie pracy zespołu UX
  • Planowanie i budżetowanie robót
  • Monitorowanie mierników UX

Do zadań User Research należy:

  • Przeprowadzanie badań eksperckich
  • Mapowanie doświadczenia
  • Testy z użytkownikami

Tylko współpraca całego zespołu pozwoli zidentyfikować potrzeby użytkowników i dostarczyć odpowiednie rozwiązanie, zmniejszając tym samym ryzyko stworzenia nieprzemyślanego projektu.

W Polsce termin UX jest mało znany, a jeśli jest źle rozumiany jako „użyteczność”. Ponadto świadomość korzyści płynących z UX jest niewielka. Dlatego wprowadzenie UX w projektach często napotyka takie wyzwania jak:

  • Budżet
  • Świadomość potrzeby
  • Niechęć do zmian
  • Brak komunikacji między działami w organizacji

Jedną z wiodących marek w dziedzinie UX jest Apple, która wyznacza trendy w swoich produktach i tworzy najbardziej optymalne rozwiązania w zakresie User Experience.

UX to raczkująca dyscyplina, która stara się znaleźć miejsce w biznesie. Firmy, które świadomie podejdą do tematu UX, już wyprzedzą konkurencję i mogą stać się potentatem rynkowym. Należy jednak pamiętać, że UX to seria badań, przemyśleń i testów, które w końcowej fazie dostarczą produktu spełniającego potrzeby najważniejszej osoby, czyli użytkownika. Jeśli jesteś zainteresowany przeprowadzeniem audytu UX, skontaktuj się z nami już dziś i zapoznaj się z ofertą na Projektowanie stron Bydgoszcz.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Naczelny
Załaduj więcej VIP

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Osocze bogatopłytkowe: Ewolucja, Innowacje i Perspektywy Przyszłościowe

Historia terapii osoczem bogatopłytkowym Terapia osoczem bogatopłytkowym (PRP) ma długą hi…